Een CDP is een Customer Data Platform. De term Customer Data Platform is bedacht door David Raab van het CDP Institute en wordt sindsdien door Gartner gebruikt voor de groep softwareoplossingen die marketeers een volledig en permanent 360-graden klantbeeld bieden.

Wat is een CDP?

Volgens de definitie van het CDP Institute Europe is een CDP "een door de marketeer beheerd systeem van permanent beschikbare, uniforme klantengegevens die toegankelijk zijn voor andere systemen":

  • Marketeer Beheerd Systeem: Het CDP is een volledig softwareplatform dat door het bedrijf wordt aangekocht en beheerd; vaak door de marketingafdeling. Dit verschilt van een data warehouse, dat gewoonlijk op maat wordt ontwikkeld door de IT-afdeling. Het feit dat het een "verpakte software"-oplossing is, maakt het veel gemakkelijker om het te installeren en aan te passen. De technische middelen om het te installeren worden gewoonlijk geleverd door de leverancier.
  • Permanent beschikbare, gestandaardiseerde klantgegevens: Het CDP biedt een compleet beeld van klanten door gegevens uit alle relevante bronnen te verzamelen, deze op klantniveau te koppelen aan een zogenaamd "gouden profiel" per klant en deze continu beschikbaar te stellen zodat klantgedrag kan worden gevolgd en in de loop van de tijd kan worden beïnvloed. Marketing kan dit gebruiken om persoonlijke boodschappen te targeten, maar ook afdelingen als Sales, Stores, Ecommerce en Formule Management krijgen uniek inzicht in klanten, hun gedrag en hun wensen.
  • Toegankelijk voor andere systemen: Gegevens in de CDP kunnen ook worden gebruikt door andere downstreamoplossingen zoals analyse- en rapportagetools en marketingautomatiseringsoplossingen om klantinteracties te orkestreren. Een echte CDP kan worden gekoppeld aan een groot aantal externe tools.
Click here to get an overview of all the CDPs you can choose from in Europe.

Een CDP is geen DWH-, DMP-, MDM-, JOE- of CRM-oplossing

The CDP market is still a young but rapidly growing market for integrated customer data solutions, which is now a market of more than $1 billion. A characteristic of a young solution is that there is still a lot of confusion about what the difference is between a CDP and other solutions such as a Data Ware House (DWH), a Data Management Platform (DMP), a Master Data Management (MDM) solution, a Journey Orchestration Engine (JOE) solution or a CRM system. These solutions are often mentioned when it comes to customer data management, but all have different characteristics.

How to select and deploy a CDP: Download our free whitepaper here

Download our free whitepaper now and get answers to questions such as:

✔️ What is a CDP? What are the key characteristics?

✔️ What are the 5 CDP-types?

✔️ The 5 steps to succesfully select a CDP

✔️ How to engage all your stakeholders

Our whitepaper contains an up-to-date  list of all CDPs available in Europe. 

Download our whitepaper now

Click below and download our free CDP whitepaper today. Or Contact us to ask all the questions you may have on customer data management solutions, customer analytics or omnichannel marketing.

Neem contact op met