Dit Nederlandse bedrijf is marktleider in een nichemarkt. De uitdaging: hoe standaardiseren we ons marketing- en verkoopproces in alle verkoopregio's en hoe standaardiseren we metriek en managementinformatie met behulp van geünificeerde gegevens van klanten, leads en partners op een effectieve maar gebruikersvriendelijke manier?

Wat was de situatie

Dit Nederlandse bedrijf is marktleider in een nichemarkt. Het heeft een aantal gespecialiseerde productiebedrijven en een aantal verkoopkantoren over de hele wereld. De verkoop verloopt voornamelijk via tussenpersonen aan eindklanten, hoewel steeds meer eindklanten de neiging hebben rechtstreeks te kopen. Het bedrijf groeit voortdurend en om die groei te ondersteunen wil het zijn marketing- en verkoopproces intern standaardiseren en de verkooporganisatie ondersteunen met gebruiksvriendelijke tools en gecentraliseerde gegevens over klanten en tussenpersonen. Het dataplatform moet alle contacten met eindklanten en partners 24/7 beheren voor zijn medewerkers, waar ze ook zijn: bij de klant of prospect, op kantoor of onderweg. Ook moet het een platform zijn waar salesmanagers graag mee werken vanwege de gebruiksvriendelijkheid: het doen van de administratie is niet de grootste hobby van salesmensen.

Wat hebben we gedaan?

Samen met de directie, het senior management en andere stakeholders wereldwijd hielpen we om het marketing- en verkoopproces te standaardiseren. Ook hielpen we bij het selecteren van het gewenste customer data platform. We hebben ons eerst grondig verdiept in het bedrijf. We hebben goed geluisterd naar de stakeholders in het bedrijf; van de directie en de leiders van de productiebedrijven tot de directeuren van de verkoopkantoren en de verkopers, Marketing en IT. We hebben de ambities, doelen en strategie van het bedrijf laten bezinken en we hebben een scan gemaakt van de markt van zowel de klant als de markt van data driven sales force management. We hebben vastgesteld hoe het sales management proces nu werkte, wie welke rol had en hoe en waar gegevens van klanten en leads werden vastgelegd en wat de verbeterpunten waren. Vervolgens beschreven we het aanbevolen verkoopproces en ondersteunden we de organisatie bij de selectie van het dataplatform dat het meest geschikt was om de gegevens van alle vestigingen van de organisatie vast te leggen, te verwerken en te beheren en tegelijkertijd de verkooporganisatie in staat te stellen haar contacten op een toegankelijke manier vast te leggen en te gebruiken. De directie en het senior management van de organisatie werden bij elke stap van het proces betrokken.

Wat is het resultaat

  • Een duidelijke en intern afgestemde visie op de voordelen van het standaardiseren van het wereldwijde verkoopproces
  • Een duidelijke en intern aanvaarde visie over hoe het verenigen van partnergegevens en lead- en klantgegevens de bedrijfsgroei zal verbeteren
  • Een implementeerbare beschrijving van het gewenste standaard verkoopmanagementproces
  • De definitie, op basis van de input van het team, van de vereisten voor het gegevensplatform voor verkoopbeheer
  • De selectie van het best passende B2B2C-platform voor klantgegevens uit een breed scala van mogelijke platforms die aansloten bij de use cases, eisen en wensen en het budget
  • Oplevering van een implementatieplan dat volledig, duidelijk, uitvoerbaar en betaalbaar is
  • Ondersteuning bij de start van de implementatie van de standaardisatie van het verkoopproces en de implementatie van het platform voor klantgegevens

[B2B] [PRODUCTIE] [VERKOOP] [MARKETING] [VISIE] [BUYER JOURNEY MAPPING] [ANALYTICS] [RAPPORTAGE] [KLANTSTRATEGIE] [NIEUWE OPLOSSINGEN] [KLANT 360] [CRM] [CDP] [PROCESHERONTWERP] [ORGANISATIE] [IMPLEMENTATIE] [TRANSFORMATIE] [PROJECTMANAGEMENT]

Contacteer ons vandaag

Bel, mail of bericht ons voor meer informatie.

Neem contact op met