Wat was de situatie

Deze Nederlandse elektronicaretailer groeit snel: zowel in like-for-like verkopen in winkels en online als door overnames in Europa. Klanten waarderen het brede assortiment, de grondige kennis van de producten die het aanbiedt en de klantenservice. Het omzetten van leads in nieuwe klanten is een prioriteit, maar het verbeteren van de bestedingen en de retentie van klanten zijn even belangrijk. Het management ziet in dat de one size fits all marketingstijl moet verschuiven naar gepersonaliseerde marketing. Twee uitdagingen: de datakwaliteit moet worden verbeterd om betere rapporten, marketing triggers en gepersonaliseerde campagnes te kunnen maken. En: de bestaande marketing automation tool moet gekoppeld worden aan het customer data platform om op een effectieve manier omnichannel gepersonaliseerde marketing te kunnen starten.

Wat hebben we gedaan?

We hebben ons huiswerk gedaan. We verzamelden en lazen beschikbare documentatie en hielden intakegesprekken met bestuursleden, senior management en operationeel personeel om een grondig inzicht te krijgen in het bedrijf. Van haar geschiedenis, haar ambities, doelstellingen en strategie. We maakten een scan van de markt en de huidige stand van zaken op het gebied van klantgedreven marketing en vertaalden alle inzichten in een heldere en geaccepteerde CRM visie. Samen met de klant definieerden we zowel de customer journey als de buyer journey en definieerden we klantstromen om de business te sturen met behulp van klantgegevens. We beoordeelden welke gegevensbronnen beschikbaar waren of ontbraken om deze use cases te ondersteunen. We stelden een compact CRM-plan op dat oplossingen omvatte voor het verbeteren van leadconversie, klantbehoud en klantwaarde. De klant centraal stellen in de marketing- en verkoopprocessen was belangrijk, naast het aansluiten van alle klantgegevensbronnen op het bestaande platform en het verbeteren van het proces voor datakwaliteitsbeheer. We definieerden CRM programma's of flows om business te genereren via gepersonaliseerde marketing en we hielpen bij het definiëren van de CRM-vaardigheden en organisatie die nodig waren om klantgericht verkopen te laten werken.

Wat is het resultaat

  • Een duidelijke en intern aanvaarde CRM-visie
  • Een duidelijk en intern geaccepteerd CRM-plan, met daarin geadviseerde verbeteringen in het gegevensbeheerproces en use cases om klantbehoud en klantuitgaven te stimuleren.

[B2C] [B2B] [RETAIL] [E-COMMERCE] [CRM] [CRM-VISIE] [CRM-PLAN] [CUSTOMER JOURNEY MAPPING] [ANALYTICS] [REPORTING] [MARKETING AUTOMATION] [ORGANISATIE] [KLANTSTRATEGIE] [NIEUWE OPLOSSINGEN] [ TRANSFORMATIE] [PROJECTMANAGEMENT]

Contacteer ons vandaag

Bel, mail of bericht ons voor meer informatie.

Neem contact op met